2024. április 4.

Laktózintolerancia || Ételintolerancia/allergia és a sütés-főzés

Sziasztok!

Csak nekikezdtem ennek a cikknek is, amiben egy számomra már – hogy is fogalmazzak – életem részévé vált dologról írok. Habár nekem nincs ilyen problémám, számomra fontos, hogy akiknek van azok is teljes egésznek érezzék magukat – éppen ezért körültekintő vagyok.

Megosztom veletek a tapasztalataimat és érzéseimet, mint nem ételallergiás süti szerető lány, akinek van pár ételallergiás barátja. Ez egy amolyan cikksorozat lesz, s mindegyik részben egy-egy problémát szeretnék bemutatni illetve, hogy én hogyan és miként próbáltam meg a teljes élmény megadni az olyanoknak, akik sajnos kénytelenek ezzel élni.

Az első rész talán nem is lesz meglepő, hiszen lassan másfél éve az életem részét képzi, hogy erre gondoljak és lassan fél éve ténylegesen azon vagyok, hogy Neki is olyan legyen egy sütizés, mint bárki másnak.

 

!Figyelem! Ezt a bejegyzést 2017-ben írtam.

 

 

Ételintolerancia/allergia és a sütés-főzés

Laktóz intolerancia

 

Mikor lassan másfél éve megismerkedtem Istvánnal úgy igazán még nem gondoltam volna, hogy az új erőre kapott sütési hobbim kiegészül egy életen át tartó speciális étrendes sütésre. Október 22-én játszottunk és aztán november 28-án megtudtam, hogy a jól eltervezett Monopolyzás – a játék-visszavágó – délutánjára készítendő terveim egy kissé kesze-kuszák lettek, ugyanis kiderült, hogy István laktózérzékeny.

A kezdeti stressz – miszerint én szeretek mindenre és mindenkire gondolni – átment egyfajta izgatottságba. Mivel gluténmentes sütikben már volt tapasztalatom nem éreztem úgy, hogy ez nekem extra készültség lenne. Csakhogy soha nem készítettem még laktózmentes semmit és nem tudtam semmit róla. Így jöttek a keresztkérdések az akkor még csak a legjobb barátomnak – valamint a tömeges utána olvasások, hogy ne legyen baj. És azóta élvezettel veszem meg a laktózmentes dolgokat és gondolok arra, hogy bogyó nélkül élvezhesse az életet.

A lentiekben kis betekintést nyerhettek a laktóz intoleranciába, abba, hogy milyen megoldások vannak sütés-főzésnél.

 

A laktózintoleranciáról

A laktózérzékenység vagy laktózintolerancia – tejcukor érzékenység vagy tejcukor-intolerancia a tejben és a tejtermékekben megtalálható laktóz, vagy más néven tejcukor lebontásának a képtelensége. Ennek oka a lebontáshoz szükséges laktáz enzim teljes hiánya vagy igen alacsony szintje. Becslések szerint világszerte a felnőtt népesség kb. 75%-a laktózérzékeny – azaz nem képes lebontani a tejcukrot valamilyen okból. [forrás]

 

Tünetei

A laktózintolerancia tünetei a tejtermékek fogyasztását követően jelentkeznek:

  • kellemetlen közérzet
  • gyomorfájdalom
  • puffadás
  • hasmenés
  • hányinger vagy hányás

 

Típusai

Nem árt tudni, hogy a laktózintoleranciának három főbb típusa van. Van az úgy nevezett elsődleges laktózintolerancia, ami genetikai eredetű:

  1. öröklött (azaz a szülők bármelyike vagy szintén örökölte a laktózintoleranciát, vagy ő maga veleszületett laktáz enzim hiányban szenved)
  2. késői megjelenésű (a kor előrehaladtával csökken a laktáz enzim aktivitása)

Valamint van a másodlagos laktózintolerancia, ami különféle betegség hatására, illetve antibiotikumos kezelés után jelentkezhet. Hirtelen fellépő laktózintolerancia esetén érdemes a cöliákiára (glutén) és Crohn-betegségre is vizsgálatot kérni.

A legsúlyosabb viszont a veleszületett laktáz enzim hiány, amikor a csecsemő már az anyatejet sem tudja megemészteni.

!Csak az elsődleges – illetve veleszületett – laktózintolerancia örökölhető. A másodlagos intolerancia nem genetikai eredetű, így az utódok nem viszik tovább!

 

Kevesen tudják, de amennyiben a beteg tudja igazolni, hogy tejcukorézékeny – és beleesik abba a pontba, amiben részletezik, hogy kik kaphatnak kedvezményt – az adókedvezményben részesülhet, mivel a laktózintolerancia fogyatékosságnak számít.

 

A saját meglátásaim – avagy mellőzés vagy helyettesítés?

Nos, számomra két lehetőség látszik a laktóz elhagyásában – vagy speciálisan erre kifejlesztett termékek használata/más termékkel való helyettesítése, vagy laktózos receptek mellőzése. Mondjuk ez függ attól, hogy mit szeretnék beletenni – hiszen az én párom túró rudit tud enni, de a tejfölt például egyáltalán nem tudja feldolgozni.

Először Sacher-muffint készítettem, ami egy olyan recept, amiben nincs tejtermék – illetve margarin van benne, amiből van laktózmentes is, de amúgy a margarin növényi eredetű és laktózt nem tartalmaz.

Aztán kezdődött a probléma, ugyanis palacsintát is szeretett volna, ami azt jelentette, hogy laktózmentes tejet kellett valahonnan szereznem. Az én legnagyobb problémám az volt, hogy laktózmentes tejjel még nem dolgoztam és Istvánnak tökéletest szerettem volna készíteni – így kikérdeztem róla.

A laktózmentes tej édesebb a sima tejnél, így érdemes megkóstolni mielőtt beletennénk bármibe is. A laktózmentes margarin íze viszont ugyanolyan, mint a rendes margariné. A habtejszín viszont egészen másképp működik, mint a normális – a párom mondta, hogy próbálkoztak vele, de nem lett hab. De amúgy a laktózmentes termékek kezdenek teret hódítani – ahogy a többi speciális termék – és ez szerintem jó, bár látom az embereken a „Na, ez is csak egy divatmajom” nézéseket.

Ha nem szeretnétek laktózmentes dolgokat venni – mert drágálljátok vagy nem tudjátok hova tenni a maradékot – akkor érdemes olyan recepteket keresni, amiben egyáltalán nincs laktózt tartalmazó összetevő, vagy helyettesíthető mással – például a tejet vízzel, vagy a vajat margarinnal. Igazság szerint én ezt a módot úgy használom, hogy észre sem veszem, de amúgy számomra nem okoz gondot megvásárolni a 10-20 forinttal többe kerülő alapanyagot.

A legnagyobb problémám, azaz, hogy miért nem teljes laktózmentes süteményeket készítek az egy olyan prózai okra vezethető vissza, hogy nincs ilyen receptkönyv. Van olyan, ami mindenmentes – a drága párom azt mondta azt a könyvet soha nem veszi meg, mert blee – és ebbe beletartozik, hogy íz mentes is. Valamint vannak a személyes kedvenceim, azaz a laktózmentesként kiadott könyvek, amik attól laktózmentesek, hogy a receptbe oda van írva, hogy „x dl laktózmentes tej”… Könyörgöm, ha már könyvet adatnak ki akkor legyen rizstej vagy kókusztej – akkor kevésbé feltűnő, hogy igazából csak pénzlehúzás az emberektől.

Igen, a blogon laktózmentesként tüntetem fel azokat a recepteket, amiket én laktózmentesként készítettem el – és igen, odaírom, hogy laktózmentes tej/margarin/túró –, de én nem adom ki őket könyvben, hogy „Nesze, itt van ugyanaz a recept ami az előző könyvemben volt, csak odabiggyesztettem a laktózmentes szócskát”. Én azért írom oda, mert olyan receptek, amiket el lehet készíteni úgy is – például egy habtejszínes sütivel bajban lennék, mert a habtejszín ugyebár máshogy viselkedik.

(A legviccesebb mégis a nem is olyan rég olvasott kis fánkos újság volt, amiben annyira ügyeltek, hogy mindenkinek megfeleljen, hogy egy dietetikus szavai mindegyik fánk recepthez oda volt írva, azaz, hogy „A cukorbetegek szaharint használjanak és maximum 1 darabot egyenek. A laktózérzékenyek laktózmentes termékből készítsék. A gluténérzékenyek mandulalisztből készítsék.”)

Az az igazság, hogy mivel én szeretek mindenkiről megfelelően gondoskodni, így számomra nem kérdés, hogy bogyó ide vagy oda: gyógyszer mentes finomságokat készítsek. Tudjátok miért? Mert míg igen, van laktáz enzim, addig mondjuk a tejérzékenyek vagy gluténérzékenyek nem tudnak „normális” kaját enni mindenféle mellékhatás nélkül. Szóval, ha tehetünk azért, hogy egy ismerősünk, akiről tudjuk, hogy valamilyen étkezési problémával küszködik akkor legyünk velük figyelmesek – akkor is, ha azt mondják, hogy van bogyójuk vagy vállalják a kellemetlenséget.



Nektek van ismerősötök, aki laktózérzékeny? Szoktatok arra figyelni, hogy milyen termékeket használtok?

 

Találkozunk legközelebb!

Stella

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése