• "Nagyon figyelj, mert a világot
    teszed is azzá, aminek látod."
    Fodor Ákos: Hasadó anyag
  • Kint feljönnek a csillagok, bent bekuckózva olvasol.
    Az én életem a regények, novellák, olvasmányok és személyes történetek által lesz teljes – és ezeket megosztom veled is. Térj vissza bármikor, én itt leszek.
    Stella L. Brandy

E-reader - Mikor jöhet jól?

Sziasztok!

Ma arról szeretnék veletek beszélni, hogy mégis annyi év után miért döntöttem úgy, hogy ideje lesz beszereznem egy e-readert és mik a tapasztalataim vele. Egy későbbi bejegyzésben majd bemutatom Pocketot, aki az én hű társam 2020 júniusától.

 

 

Most viszont térjünk át arra, hogy:

Az emberek többsége miért viszolyog az e-readertől, e-könyvetől?

 

Én egy átlagos lány vagyok, akinek jelent állás szerint 1113 könyve van. Emellé még jönnek a Férjem könyvei, ami jelenleg nagyjából 200-250 körül mozognak. Ezt a két számot, ha összeadjuk, akkor bizony az első kérdés az: hol fér el ennyi könyv? Sajnos az idő múlásával sehol, hacsak nem sikerül egy könyvtárszobával ellátott házba költözni [könyvtárszobánk nincs, de könyvtárunk igen].

Én szenvedélyesen gyűjtöm a könyveket, mert szerintem egy hosszú könyvespolc nagyon szépen mutat – főleg, ha rajta sorakozik száz meg száz kötet. Otthon meg is valósult a padlótól-plafonig polcálmom, de az az igazság, hogy azt is lassan kinőtem – az albérletben meg pláne. Ezért felmerült bennem, hogy talán éppen itt az ideje, hogy áttérjek egy másik lehetőségre, azaz az e-könyvekre.

Véleményem szerint az emberek azért húzódoznak attól, hogy e-könyvet olvassanak, mert az nem olyan, mint egy igazi könyv. Sokan talán a gépen olvasáshoz hasonlítják és az jut róluk eszébe, hogy mennyire fárasztó is ott olvasni – a szem és fej megfájdul, kényelmetlen, rengeteg a zavaró tényező (pl. Facebook vagy csak simán az internet).

Ez teljesen érthető, mert aki még nem próbálta az e-readert, az nem tudja, hogy egészen más technológián alapul a két eszköz. Én, amikor az első tabletem kaptam, akkor direkt kicsit választottam, hogy majd azon lesz az e-reader program és ott olvasok – hát nem így lett, mert sok zavaró tényező volt, illetve nem volt kényelmes a szememnek.

 

Mikor éri meg elgondolkozni mégis egy e-readeren?

 

A fenti kis bevezetésből kiderülhetett, hogy én igazi könyvfanatikus vagyok, aki ugyanakkor szereti az e-readerét. Ezért aztán gondoltam, segítek egy kicsit, hogy mégis mikor célszerű elgondolkozni azon, hogy mégiscsak jó lenne beruházni egy ilyen készülékre.

 

1. Ha munkába/ból menet/jövet, munkában van lehetőséged olvasni.

Higgyétek el, annál jobb nem is létezik, mint mikor előveszitek a táskából ezt a kis eszközt és elkezdtek olvasni. Egyfelől nagyon könnyen le lehet tenni úgy az asztalra, hogy ne látszódjon, olvastok – ha esetleg szigorúság van. A tömegközelekedési eszközökön is talán kényelmesebb, ha nem kell lapozgatni, hanem egykézzel megoldható az olvasás.

2. Ha nem vagy otthon és befejezted az aktuális olvasmányod, de még olvasnál.

Ha felmerül az e-reader, mint opció, mindenki azt mondja először, hogy az a legjobb dolog benne, hogy egyszerre többszáz könyvet is magaddal vihetsz. És milyen igaz! Ha a fent említett 1113 könyvem az e-readeren lenne meg, akkor aztán olyan lenne, mintha egy zsebkönyvtáram lenne – bármikor tudnék, bármilyen könyvet elkezdeni.

3. Ha nincs könyvjelződ és nem szereted őket.

(Nem tudom, létezik-e ilyen ember, de ha igen, akkor ez neki szól.) Az egyik dolog, amit én szeretek az e-readerben az az, hogy megjegyzi, hol tartottam. Ha bármikor megnyitok egy könyvet, akkor azt látom rögtön, hogy hol kellene folytatnom. Ez szerintem egy nagyon jó dolog, mert például, ha egy fizika példánynál elveszíted a könyvjelződet, akkor lehet, hogy perceket kell eltöltened, hogy megtaláld, hol jártál.

4. Ha sokat utazol.

Most nem a munkába bejutásról beszélünk, hanem például azokról a munkahelyekről, amik például sok utazással járnak – vagy éppen azokról az emberekről, akiknek hobbijuk az utazás. Nyaraláskor a könyvmoly tanácstalanul áll a könyvespolca előtt, mert nincs akkor táska, amibe minden könyv elférne, amit magával akar vinni – ez egy általános kép arról, hogy én mit csináltam éveken keresztül nyaralások előtt. Az e-readerre csak fel kell tölteni a könyveket és azok mindig veled vannak, ráadásul akár a zsebedben is elférhet az eszköz.

5. Ha este sokat olvasol, de melletted már alszanak.

Ilyen nálunk nem fordul elő, mert én a Párommal egyazon menetrend szerint szoktunk esténként olvasni. Viszont kétségtelenül nagy előnye ez az eszköznek, mert így nem kell lámpát kapcsolni, ami a másik, már alvó felet zavarhatja. Ez mondjuk csak azon eszközök esetén érvényes, amik rendelkeznek háttérvilágítással.

6. Ha olyan könyvet akarsz elolvasni és magadénak tudni, aminek nem tetszik a borítója.

Lássuk be: nem mindegyik könyvnek van olyan borítója, amit örömmel nézeget az ember (lásd: Mézeshetek Harryvel). Ezeket a könyveket általában kivesszük könyvtárból, de azért van az a könyv, amit a borítója ellenére szeretnénk a saját könyvtárunkban tudni. Erre tökéletes választás az e-könyv, aminél olvasás közben sem látod a borítót.

7. Ha azonnal szeretnéd olvasni a vett könyveket.

Van egy dolog, amiben az e-könyv verhetetlen: gyakorlatilag azonnal el lehet kezdeni olvasni, amint megvettük. Ez azoknak főleg nagyon jó megoldás, akiknek nincsen többszáz olvasatlan könyvük a polcokon és azonnal új olvasmányba szeretnének belekezdeni.

8. Ha olyan szakra jársz, ahol sokat kell olvasni.

Például a bölcsészkarokon sokat kell olvasni, főleg az irodalmi oldalon, ahol a klasszikus művekkel való megbarátkozás nem hátrány. Ezeknek a legtöbbje elérhető már e-könyv formátumban is, és talán egyszerűbb az összes olvasmányt magunknál tudni. Arról nem is beszélve, hogy egy e-reader lehetőséget ad könyvjelzőzésre és jegyzetek hozzáadására – amik nem külön post-itekre vannak írva, amiket könnyű elveszíteni.

9. Ha azzal találod szembe magadat, hogy az iskolai könyvtárból kivették az összes kötelező irodalmat.

Kevés annál bosszantóbb dolog van, mint amikor a kötelező olvasmányokat kell beszerezni, amik esetleg nincsenek meg otthon. Ezek többségében azok a könyvek, amiket mindenki ki akar venni és erre legkézenfekvőbb megoldás a sulikönyvtár, ahol véges számú példány áll rendelkezésre. Erre jó az e-reader, amin akár az év során olvasandó összes könyv elfér.

10. Ha nincs már helyed a könyvespolcokon.

Az egyik megoldás a polc felszabadítására az eladás, de van az a pont, amikor már nincs olyan könyv, amitől szívesen megválik az ember. Ekkor jön a dobozolás vagy az, hogy egy másik módszerrel gyűjti tovább a könyvmoly a vágyott köteteket. Kis helyen is elfér, sok könyvet lehet rajta tárolni és nem kell megválni róla semmitől, ha nem akarjuk.

 

Hogyan állj hozzá egy e-reader-hez?

 

Én is ismerem a meme-ket, amik arról szólnak, hogy egy e-reader például egy gombnyomásra kikapcsolható, vagy nem lapozható. Őszintén mondom, hogy 2012-ben, amikor először elgondolkoztam azon, hogy szeretnék egy e-könyv olvasót, akkor még nem volt ennyi lehetőség, mint most.

Én magam nagyon szemezek egy színes e-inkes verzióval is, de mondjuk annak csak akkor látnám értelmét, ha mondjuk sok képregényt vagy illusztrált kötetet olvasnék rajta – ez egyelőre még nem ütötte fel fejét. De ebből is látszik, hogy mennyire halad a technika. Rátérve azonban a fent látható kérdésre:

egyszerűen csak ne akard összehasonlítani egy fizikai könyvvel.

Sokan abba a hibába esnek, hogy össze akarják hasonlítani a két formátumot, ami természetesen előhozza a pro-kontra listákat. Pedig véleményem szerint sokkal egyszerűbb lenne azt nézni, hogy mire szeretnéd használni, mennyi könyved van és mennyire érné meg a jövőben. A könyv, legyen az elektronikus vagy hagyományos formátumú, szeretni lehet.



Nektek van e-könyv olvasótok? Mi a véleményetek az e-könyv olvasókról? Mi az, ami szerinted jó lehet egy e-könyv olvasóban?

 

Találkozunk legközelebb!

Stella

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzést. Ha írsz kommentet annak még jobban örülök. Ne feledd, hogy véleményedet félkövér és dőlt betűtípussal tudod formázni, illetve linkeket is betehettek - a szokásos módon.

© Stella L. Brandy || 2012 -