• "Nagyon figyelj, mert a világot
    teszed is azzá, aminek látod."
    Fodor Ákos: Hasadó anyag
  • Kint feljönnek a csillagok, bent bekuckózva olvasol.
    Az én életem a regények, novellák, olvasmányok és személyes történetek által lesz teljes – és ezeket megosztom veled is. Térj vissza bármikor, én itt leszek.
    Stella L. Brandy

Székelykáposzta és töltött káposzta recept | Advent 2023

Sziasztok!

Talán csodálkoztok rajta, hogy miért hozok egy bejegyzésben két receptet is, de talán nem okoz meglepetést, hiszen ez a két recept igazából nagyon hasonlít egymásra főleg az a verzió, amit én most itt megosztok veletek.

 


Az egész abból alakult ki, hogy Anyós csinált káposztát, pont akkor, amikor nekem újkeletű imádatom indult a káposzta irányába. Minden formában képes voltam akkoriban megenni – kivéve magát a levelet – ezért, amikor meghallottam, hogy anyósom töltött káposztát csinált, kicsit megijedtem. De kiderült, hogy habár a recept valóban töltött káposzta, ők sem szeretik a nagy leveles káposztát – bár a káposztát magában is csak megeszik inkább, nem szeretik.

A töltött káposzta annyiban különbözik az itt leírtaknál, hogy szükség van 8-10 db savanyúkáposzta levélre és a húsos töltelékbe kell belerakni a hagymát. A tölteléket pedig bele kell tölteni a káposztalevelekbe.

 

Hozzávalók

Húsgombóc
40 dkg darált sertéshús
10 dkg rizs

bors

Többi réteg
15 dkg sertéshús (színtiszta hús)
15 dkg füstölthús
1 kg szálas savanyúkáposzta
3 evökanál olaj vagy 5 dkg zsír
pirospaprika
1 fej hagyma

sütés-főzést!

Elkészítés

Húsgombóc

A töltöttkáposzta esetében ez a töltelék – tudjátok, akkor ide kell a hagyma is. Igazából ezt még sosem kóstoltam, de nem is nagyon vágyom rá, mert nem szeretem az ilyen rizsesdolgokat.

 

Első lépésként kevés felforrósított zsíron megfuttatjuk a rizst.

Második lépésként hozzáadjuk a darálthúst.

Harmadik lépésként ízesítjük sóval és borssal, majd összekeverjük az egészet.

Negyedik lépésként gombócokat formázunk belőle.

 

Többi réteg

Ez igazából nem egy nagy dolog – éppen csak a füstölthússal kell bajlódni. Ezzel a módszerrel anyósom mindig finom puhára készíti a húst és nem lesz rágós.

 

Első lépésként a füstölthúst felrakjuk főni.

Második lépésként hozzáadjuk a színtiszta sertéshúst.

 

Összeállítás

Kevés zsíron/olajon üvegesre pároljuk a hagymát, megszórjuk pirospaprikával. Erre rétegezzük a káposzta egyharmadát. Aztán rátesszük a kétféle húst (sima, főtt) és erre jön még egy réteg káposzta. A végén a húsgombócokat helyezzük el, amire egy záró adag káposzta kerül. Ezt az egészet felöntjük vízzel, majd összemelegítjük a tűzhelyen.



Ti szeretitek a savanyúkáposztát? Szoktatok télen székelykáposztát vagy töltöttkáposztát enni? Tejföllel és kenyérrel eszitek vagy csak simán? Hol ettétek a legfinomabb székely/töltöttkáposztát?

 

Legyetek jók!

Stella L. Brandy

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzést. Ha írsz kommentet annak még jobban örülök. Ne feledd, hogy véleményedet félkövér és dőlt betűtípussal tudod formázni, illetve linkeket is betehettek - a szokásos módon.

© Stella L. Brandy || 2012 -