2023. november 16.

Outlander | Könyv vs. sorozat

Sziasztok!

Az örök dilemma az, hogy ha egy olyan sorozatot vagy filmet kezdünk nézni, ami esetleg könyvön alapult akkor mit érdemes tenni – elolvasni előbb a könyvet, vagy a sorozat/film kerüljön előrébb? Sokszor nehéz a döntés, hiszen általában a könyv készült előbb és az az alap mű – tehát evidens lenne, hogy az van előrébb –, mert az emberek szeretik elképzelni a dolgokat a fejükben, aztán ha látják, amit mások megalkottak, akkor már csak az él a képzeletükben és nem a saját fejben megalkotott karakterek.

Nos, az Outlander esetében én azt hiszem döntöttem. És, hogy mit?

 

 

Könyv vs. sorozat az Outlander alapján

 

Sokáig szemeztem a könyvvel, de végül sosem vettem meg – egészen addig, amíg meg nem láttam, hogy van róla sorozat. Tehát a következő vásárlás alkalmával az első két kötet hazajött velem. De – és ez fontos – én nem kezdtem el nézni a sorozatot, hanem a könyvekhez nyúltam. De kétségtelen, hogy amikor azt olvastam, hogy a sorozatban szinte egy-az-egyben a könyvből vannak párbeszédek, hát az elindított bennem valamit. Szóval kiolvastam az első könyvet és megnéztem az első évadot és gondolkoztam, hogy vajon ebben a sorrendben jó volt-e, vagy a sorozattal kellett volna-e kezdenem.

A minap olvastam egy cikket [ITT, ami már nem érhető el] – mert kíváncsi voltam ki hogyan vélekedik erről a kérdésről – és meglepődtem, mert volt két mondat, ami egy valamin alapuló valami esetében szerintem irreleváns, főleg egy ennyi időeltéréssel született könyv(sorozat) és sorozat születésénél. (Valamint a két opciót, hogy hogyan lehet az Outlanderrel megismerkedni, mert szerintem nem csak könyv aztán sorozat, vagy csak sorozat által megismerés van, hanem sorozat után könyv.)

„A könyv tökéletes kiegészítője a sorozatnak, holott egyben az alapköve is. (…) Természetesen ki nem lehet hagyni a könyvet, hiszen megannyi plusz érdekesség és részletgazdag leírás található a karakterekről, magáról a skót világról, a kelta mondákról.”

A könyv semmiképpen sem lehet kiegészítője a sorozatnak, hiszen az az alapja és minden más, ami ez alapján készült a kiegészítés. Ha valaki engem kérdez sokkal inkább a sorozat a könyv kiegészítője – ami nem negatív, mert például volt olyan jelenet az első évadban, amit nagyon érdekes volt látni, habár a könyvben csak éppen, hogy meg volt említve.

Ha engem kérdeztek – és ez egyéni vélemény – akkor célszerűbb inkább a könyveket elolvasni, hiszen a sorozat abból született. Érdemes figyelni a részletekre, a párbeszédekre, mert a sorozatban tényleg szóról-szóra van idézve, azonban – ahogy egy adaptációnál sok esetben megtörténik – van változtatás, ami néhol fel sem tűnik, néhol viszont jót tesz vagy éppen megkavar.

A könyv ad egy olyan élményt, ami után lehetnek elvárásaink, hogy a sorozatban milyennek is kéne lennie, de ez még mindig jobb, mintha a sorozat után többet várnánk egy könyvtől – márpedig szerintem sajnos könnyen előfordulhat, hogy ilyen történik. Nem szabad elfelejteni, hogy míg a könyvben a képzeletünkre van bízva minden, úgy a sorozatban látjuk a dolgokat – habár nagyon jól sikerült a casting és minden.

A sorozat hordoz magában egy rejtelmességet, amit a hanghatások – oh, az open scene zenéje nagyon tetszik! – azok, amik varázslatossá teszik a sztorit. Jó látni a helyszíneket, a ruhákat, a szereplőket… Megvan a maga varázsa, ahogy elképzelt szereplők életre kelnek és többé nem csak a képzeletünkben él Claire vagy Jamie.

Azonban a könyv számomra – ha nem is sokkal, de – több élményt nyújt, valamint belehalnék, ha nem olvashatnám tovább. A szereplők jellemábrázolása, a cselekmények kibontakozása és a táj leírása… Ha engem kérdeztek, mindenképpen a könyvvel kezdjétek, mert sokkal jobb az eredeti után látni a gyermeket.

De, ha a kérdés arra vonatkozna, hogy melyik nélkül nem élet az élet, akkor nem tudnék választani. Mert habár könyvmoly vagyok és mindenem a könyvek – olvasni, átélni és kalandozni –, azért a sorozat is a szívemhez nőtt. Valahogy nem tudok választani az elképzelt és a létező közül, mert nagyon, nagyon hasonlít a kettő. Való igaz, a sorozat erőteljesen ráépített a nézőközönség azon érzékeire, amikkel könnyen el lehet nyerni őket – ilyen a látás és a hallás. Szóval, ha van egy kis időtök, akkor előbb olvassátok ki a könyveket – akár csinálhatjátok úgy, mint én, hogy elolvastam az első kötetet és aztán megnéztem az első évadot – aztán nézzétek meg a sorozatot.



Nektek mi a véleményetek? Nézitek az Outlandert? Ha igen, akkor előbb a könyvet vagy a sorozatot ismertétek meg? Ha nem, akkor tervezitek elkezdeni nézni?

 

Legyetek jók!

Stella L. Brandy

2 megjegyzés:

  1. Nekem mindkettő hatalmas kedvenc, először elolvastam az első három kötetet, majd megnéztem a meglévő évadokat, majd újraolvastam és tovább, aztán újra és újranéztem XD Most egy kicsit el vagyok maradva az utolsó két megjelent könyvvel, de ami késik, nem múlik :D Az új lakásomba szeretném a teljes könyvsorozatnak egy polcot áldozni :D imádom az egész világot, a zenéket, a tájakat, a szereplőket, a ruhákat <3 kár, hogy sajnos elkaszálták és a 8. lesz az utolsó évad :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is imádom őket. Könyvek terén kicsit el vagyok maradva (konkrétan a 7. könyv 1. kötetéig olvastam) én is, de nem bánom, mert, ha megjelenik a 8/2. akkor tuti folytatom :D
      A sorozat szerintem nagyon szép és imádok a zenéjére írni meg olvasni. A kaszát én megértem félig, főleg, hogy kapunk egy előzmény sorozatot Jamie szüleiről.

      Uh, remélem, majd hozol bejegyzést az új lakásról és az Outlander polcról <3 Nekem is egy polcon van, de lassan betelik, szóval az alatta lévőt is üresen hagytam, hogy odaférjenek.

      Köszi, hogy benéztél! Örülök, hogy te is szereted ezt a sorozatot.

      Törlés

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzést. Ha írsz kommentet annak még jobban örülök. Ne feledd, hogy véleményedet félkövér és dőlt betűtípussal tudod formázni, illetve linkeket is betehettek - a szokásos módon.